Akcja Integracja

tekst: Agnieszka Pajączkowska

Jak przełamać pierwsze lody podczas warsztatów, jak zapamiętać bez trudu imiona wszystkich uczestników i co zrobić, żeby w krótkim czasie dowiedzieć się czegoś o sobie nawzajem? Znajdziesz tu ważne wskazówki i przede wszystkim - przykłady konkretnych ćwiczeń. [czytaj więcej]

Każdy może być dobrym performerem

tekst: Olga Mickiewicz

Każdy może być performerem, wystarczy tylko chcieć - o grupie Performeria Warszawy opowiadają Sebastian Świąder i Tomasz Grabowski. [czytaj więcej]

Łapanie dźwięku

tekst: Olga Mickiewicz

Skoro każdy telefon ma już opcję nagrywania głosu, a różnego rodzaju dyktafony i rejestratory są coraz tańsze i bardziej dostępne, to może pokusić się o wykorzystanie dźwięku w projekcie? Jeżeli do tego nauczymy się prostej obróbki w darmowym programie - otwierają się przed nami zupełnie nowe możliwości! [czytaj więcej]

O warsztatach na scenie

tekst: Olga Mickiewicz

Jakie umiejętności warto ćwiczyć na warsztatach teatralnych, jak rozwijać wyobraźnię i dlaczego warto wystąpić z własnym spektaklem przed publicznością - na te pytania odpowiada Michał Hachlowski, reżyser, dyrektor artystyczny Narodowego Teatru Edukacji we Wrocławiu. [czytaj więcej]

Kultura pod gołym niebem

tekst: Olga Mickiewicz

Wiosną i latem duża część projektów może obyć się... bez pomieszczenia. Na dworze można zorganizować warsztaty, wystawę, pokazy filmów. Albo po prostu poleżeć beztrosko na trawie - i też będzie fajnie. [czytaj więcej]

DKF w praktyce

tekst: Olga Mickiewicz

Jak zorganizować pokaz filmowy? Czy do tego trzeba koniecznie zakładać DKF? Ile kosztuje licencja na pokazanie filmu? Dowiedz się, jak zorganizować kino we własnej miejscowości - krok po kroku i, co najważniejsze - legalnie. [czytaj więcej]

Warsztaty na kreskę, czyli o tworzeniu komiksów

tekst: Olga Mickiewicz

Warsztaty fotograficzne czy filmowe? A może komiksowe? Do ich zorganizowania nie potrzeba wielu materiałów. Konieczna jest tylko osoba, która ma do czynienia z komiksem, parę przyborów do rysowania i głowa pełna pomysłów na własne rysunki. [czytaj więcej]

Świat widziany przez otworek

tekst: Olga Mickiewicz

Czy można zrobić zdjęcie aparatem z puszki po coli albo pudełka od zapałek? Okazuje się, że tak, a efekty mogą być naprawdę zachwycające. O magii fotografii otworkowej opowiada Tomek Kaczor, fotograf i animator kultury. Prowadzi fotoblog www.pantomek.blog.pl [czytaj więcej]

Jak założyć DKF?

tekst: Krzysztof Pacholak, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", 2009

Dlaczego DKF jest lepszy od kina? Odpowiedzi jest conajmniej kilka. Najczęściej do udziału w DKFowych projekcjach zachęca nas „niekinowy“ charakter zarówno puszczanych filmów jak i samego wydarzenia. Produkcje prezentowane na spotkaniach DKFów to filmy nieprzypadkowe, ważne, często brane z – nieodkurzanej – górnej półki. To szansa nie tylko na nadrobienie zaległości – to przede wszystkim okazja do Spotkania. Pójście do kina sprowadza się zazwyczaj do relacji ja-film, z kolei najważniejsze, co ma nam do zaoferowania DKF to udział w relacji my-film. Ta zasadnicza różnica pociąga za sobą kilka następstw. [czytaj więcej]

Jak przygotować grę miejską? Sześć prostych kroków

tekst: Karolina Pluta, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", 2010

Wyobraź sobie, że Twoja miejscowość staje się planszą gry. Gra ma swój scenariusz i zasady. Na ulicach, skwerach, przystankach, boisku szkolnym, lokalnym bazarku i w wielu innych miejscach czekają na graczy niespodzianki i zadania do wykonania. Jaka to będzie gra i z czym zmierzą się gracze zależy wyłącznie od Twojej pomysłowości. [czytaj więcej]

O działaniach z dziećmi słów kilka, czyli dobry oldschool nie jest zły!

tekst: Dorota Borodaj, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", 2010

Planując działania z dziećmi – wszystko jedno, czy będzie to jednorazowa akcja, czy cykl imprez „pod hasłem” pamiętajmy, że warto zawiesić sobie poprzeczkę jak najwyżej. Dzieci to czujni obserwatorzy i surowi sędziowie – znudzone zarażą ziewaniem nawet dorosłych, zniechęcone – kategorycznie odmówią udziału w zabawie. [czytaj więcej]

Animacje filmowe

tekst: Anna Płachecka, 2010

Przy całym nakładzie pracy jaki trzeba poświęcić filmowi animowanemu, jest to narzędzie bardzo wdzięczne. Animacja potrafi wywołać uśmiech nawet na twarzy sceptyka, szczególnie jeśli ogląda on swój własny film. Jest to chyba pewien rodzaj samozadowolenia z tego, że „to ja stworzyłem ten ruch, to ja ożywiłem ten przedmiot”. Animacja pięknie odwdzięcza się animatorowi za poświęcony czas – obraz filmowy, który powstaje może być totalną kreacją twórcy i polem dla samorealizacji, przestrzenią gdzie niemal wszystko jest możliwe.
Tutaj właśnie przed animatorem kultury otwiera się wiele możliwości. [czytaj więcej]

Zrób sobie performans

tekst: Sebastian Świąder, 2010

Obawiam się, że czytając ten krótki przewodnik po meandrach praktycznego, teatralnego działania w przestrzeni publicznej, możecie pomyśleć, że nie ma tu niczego na co samemu nie można wpaść. I macie absolutną rację. Wszystkie te działania są szalenie intuicyjne i w gruncie rzeczy bardzo naturalne. Mogą przez to zadziałać niczym zaklęcie odczarowania. Być może nikt wcześniej nie podejrzewał jakie to wszystko jest proste! Mam nadzieję, że zamiast odzierać z magii, będą dla was bombą inspiracji, zapalnikiem do poszukiwań, eksperymentów i odważnych działań. [czytaj więcej]

Zobaczyć to, co niewidoczne, czyli o fotografii w pracy z dziećmi

tekst: Agnieszka Pajączkowska, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", 2009

W fotografii – tej najprostszej, cyfrowej, wykonywanej przy użyciu zwykłych „małpek” a nie zaawansowanych lustrzanek – ważne jest, po pierwsze, działanie, dopiero potem – zdjęcie. To działanie indywidualne, kreatywne, swobodne, rozwijające aktywność twórczą rozumianą, przede wszystkim, jako „wyrażanie siebie” nieskrępowane z góry narzuconymi regułami. To również działanie pobudzające do refleksji, rozwijające wrażliwość, umożliwiające dzielenie się wrażeniami i emocjami, a tym samym będące okazją do spotkania i budowania więzi – z drugim człowiekiem, z miejscem, z samym sobą. [czytaj więcej]

Oral history czyli jak zbierać i przetwarzać wspomnienia

tekst: Anna Dąbrowska, 2010

Żyjemy w czasach, które po raz pierwszy w historii ludzkości zmieniają role uczniów i nauczycieli. Dziś, jak nigdy wcześniej, to młodzi coraz częściej stają w roli tych, którzy przekazują wiedzę. Wiedza ta jest dość szczególna, ma jedną zasadniczą cechę – jest nowa. Wszelkie nowinki technologiczne, ale też nowe trendy myślowe i ideowe coraz częściej „udostępniają” młodzi starszym. Po co nam zatem wiedza, którą ktoś kiedyś zgromadził? Dlaczego warto pytać i słuchać starych ludzi? [czytaj więcej]

Działania międzypokoleniowa

tekst: Beata Tokarz-Kamińska, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", 2010

Na co dzień spędzamy wolny czas w gronie rówieśników. Mamy wspólne tematy, zainteresowania i rytm dnia. Zastanówmy się, co w życie naszej miejscowości mogą wnieść działania, które spotykają osoby w różnym wieku.  Czy to może być fascynujące? [czytaj więcej]

Materiał wytworzony w ramach projektu zrealizowanego w programie Akademia Orange.